سوشال مدیا مارکتینگ

۵ بازديد

این مطلب از وبلاگ پارس سنتر برگرفته شده است 
سوشال مدیا مارکتینگ، به عنوان یک راهکار بسیار موثر برای ارتقاء برندها و تعامل با مشتریان، به سرعت به یکی از اصلی‌ترین اجزای استراتژی‌های بازاریابی در دنیای امروز تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد که با جامعه مجازی ارتباط برقرار کنند. بلکه به آن‌ها امکان می‌دهد تا بازاریابی خود را به یک سطح جدید از دسترسی و تاثیرگذاری برسانند.

در دنیای پرتلاطم امروز، افراد به شدت به دنبال محتواهای جذاب و متنوع هستند. و سوشال مدیا به عنوان یک پلتفرم مطرح برای اشتراک گذاری ایده‌ها، تجربیات و اطلاعات مفید و جذاب به نظر می‌رسد. این حضور فعّال در شبکه‌های اجتماعی و وسایل دیگر سوشال مدیا، امکان ایجاد ارتباطات نوآورانه با مشتریان و هواداران را فراهم می‌کند.

در دهه اخیر، با توجه به افزایش توان و اعتبار کانال‌های رسانه‌های اجتماعی، کسب‌وکارها و بازاریابان به دنبال انواع مختلف شبکه‌های اجتماعی می‌گردند که قادر باشند از این پلتفرم‌ها به منظور جلب توجه مخاطبان و تبدیل آن‌ها به مشتریان، بهره‌مند شوند. طبق آمار، بیش از 88 درصد از شرکت‌ها و کسب‌وکارها در فعالیت‌های رسانه‌های اجتماعی شرکت می‌کنند.

شبکه‌های اجتماعی و شناخت از نام تجاری

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به شما امکان می‌دهند تا آگاهی از برند خود ایجاد کرده، با مشتریان ارتباط برقرار کنید، مخاطبان خاصی را جذب نمایید و فروش خود را بدون افزایش هزینه‌های خارج از حد از بودجه بازاریابی خود افزایش دهید. محتوای مفید می‌تواند تعداد بیشتری از مشتریان احتمالی را جذب کند و به آن‌ها کمک کند تا برند شما را به یاد بسپارند. ایجاد یک حضور قوی در چندین پلتفرم شبکه‌های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد که در هنگام تعامل با مشتریان، حضور مؤثری در این شبکه‌ها داشته باشید. شما می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی برای پاسخ به سؤالات مشتریان، شناسایی مشکلات، و اطلاع‌رسانی درباره رویدادها یا فروش ویژه‌ای که دارید، بهره ببرید.

آشنایی با انواع مختلف پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی

شناخت تفاوت‌ها، اشتراکات، و نقاط قوت و ضعف بین پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی و نحوه تعامل کاربران با آن‌ها، می‌تواند به شما کمک کند تا با مشتریان بالقوه به نحوی کارآمدتر ارتباط برقرار کنید. در این بخش، چند نمونه از پرطرفدارترین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی معرفی شده‌اند.

١. شبکه های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی به افراد این امکان را می‌دهند که با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و این شبکه‌ها روش‌های متعددی را برای برندهای مختلف برای جلب توجه مخاطبان ارائه می‌دهند. با استفاده از تبلیغات در این شبکه‌ها، می‌توانید به مخاطبان گسترده و متنوعی دست یابید. همچنین امکان دارد با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده، درباره علایق کاربران تحقیق کنید و نظارت بر مکالمات آنلاین مرتبط با کسب و کارتان داشته باشید. از جمله نمونه‌های بسیار معروف این دسته از شبکه‌های اجتماعی می‌توان به توییتر، لینکدین، فیسبوک و اینستاگرام اشاره کرد. همچنین شبکه‌هایی چون لینکدین و توییتر، کاربردهای بالقوه‌ای از جمله جذب و استخدام نیروهای متخصص، ایجاد روابط B2B، ارتباط با مشتریان بالقوه و برقراری ارتباط با متخصصان و افراد حرفه‌ای را ارائه می‌دهند.

٢. شبکه های اجتماعی صوتی

پلتفرم‌های صوتی جدید مانند کلاب هاوس، Twitter Spaces، و Spotify در طول دوره پاندمی کرونا با یک رشد چشمگیر مواجه شدند. استفاده اصلی از شبکه‌های اجتماعی صوتی، گوش دادن به مکالمات زنده درباره موضوعات خاص و ترند روز است. گفت‌وگوهای جذاب در این پلتفرم‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا خود را به عنوان یک رهبر در حوزه‌ی خود تثبیت کنید یا کسب و کار و محصولات خود را به مخاطبانی که به موضوعات مرتبط با جایگاه شما علاقه‌مند هستند، معرفی نمایید.

٣. شبکه های اجتماعی ویدیویی

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ویدیویی مثل یوتیوب، ویمو، و تیک‌تاک، بسیار مناسب برای جلب توجه، افزایش آگاهی از برند، و ارائه تجربه زنده برای محصولات هستند. هر محتوای ویدیویی که منتشر می‌کنید باید به منظور سرگرمی، آموزش یا الهام‌بخشی برای مخاطبان طراحی شود. ویدیوهایی که صرفاً به منظور فروش ساخته می‌شوند، قادر به جذب توجه بینندگان نخواهند بود.

۴. شبکه های اجتماعی تصویری

محتوای بصری در رسانه‌های اجتماعی به نسبت محتوای نوشتاری، دریافت نرخ تعامل بیشتری دارد. به همین دلیل، انواع جدیدی از رسانه‌های اجتماعی که اصلی‌ترین تأکید را بر تصاویر دارند، به وجود آمده‌اند. پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری تصاویر مانند اینستاگرام در سال‌های اخیر محبوبیت چشمگیری کسب کرده‌اند. این شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی به افراد اجازه می‌دهند عکس‌ها و محتوای مرتبط را به اشتراک بگذارند. شبکه‌های اجتماعی اشتراک‌گذاری تصاویر، یک بستر بسیار مناسب برای تعامل با مخاطبان، ترویج خلاقیت، معرفی محصولات و خدمات به شیوه جذاب و ترغیب مشتریان به بحث درباره برند شما را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، یک فروشگاه پوشاک می‌تواند به هر فردی که عکسی از لباس‌های خود را در این شبکه‌ها به اشتراک بگذارد، یک کد تخفیف اختصاص دهد.

۵. تالارهای گفتگو

انجمن‌های گفتگو افراد را تشویق به پرسش سؤالات یکدیگر و به اشتراک گذاری ایده‌ها و اخبار جدید می‌کنند. بسیاری از این وب‌سایت‌ها، مانند Quora و Reddit، بر روی پرسش‌ها با تمرکز بالا برای دریافت بهترین پاسخ‌ها تمایل دارند. یک پاسخ صحیح و صادقانه می‌تواند اعتبار شما در این انجمن‌ها را ارتقا دهد و این اعتبار و احترام می‌تواند باعث افزایش بازدید از وب‌سایت کسب و کار یا محصول شما گردد. همچنین، شما می‌توانید از انجمن‌های گفتگو برای انجام تحقیقات بازاریابی استفاده کرده و از کاربران بپرسید که درباره محصولات و برند شما چه نظری دارند. این می‌تواند به شما در ایجاد کمپین‌های بازاریابی با تمرکز بیشتر کمک کند.

۶. شبکه های وبلاگ نویسی

این شبکه‌ها، همانند انواع وبلاگ‌ها و سایت Medium، به شما این امکان را می‌دهند که افکار، ایده‌ها و نظرات خود را درباره شغل، رویدادهای جاری، سرگرمی‌ها و موارد دیگر منتشر کنید. می‌توانید از بسیاری از مزایای وبلاگ بهره‌مند شوید و همچنین توانایی جلب خوانندگان جدیدی از جمله افرادی که به دنبال محتوای جذاب هستند، را داشته باشید. با نگارش پست‌های وبلاگ درباره نحوه استفاده از یک محصول یا اطلاعیه‌های مربوط به صنعت خود، می‌توانید ترافیک بیشتری را برای وب‌سایت اصلی خود جلب کنید.

انتخاب بهترین ترین رسانه اجتماعی 

با افزایش تعداد پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، بسیاری از بازاریابان به اشتباه فکر می‌کنند که حضور در تمامی این شبکه‌ها می‌تواند به بهبود بازاریابی خود کمک کند. آیا شما هم با این نظر هستید؟
واقعیت این است که برای انتخاب شبکه‌های اجتماعی که برای یک کسب و کار خاص مناسب باشند و به آنها در دستیابی به اهداف بازاریابی‌شان کمک کنند، لازم نیست به صورت کامل حاضر در تمامی این شبکه‌ها باشید و زمان و انرژی خود را صرف کنید. برای انتخاب بهترین شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کار خود، پیشنهاد می‌شود به این سه نکته توجه فراخوانید:

  • مخاطبان خود را بشناسید.

اولین سوالی که باید پیش از پیوستن به یک پلتفرم رسانه اجتماعی جدید مطرح شود. این است که آیا مخاطبان شما در این شبکه اجتماعی حاضر هستند یا خیر؟ حضور در یک شبکه که تعداد زیادی از مخاطبان شما در آن حضور دارند. بدون شک منطقی‌تر از حضور در یک پلتفرم جدید و تلاش برای جذب مخاطبان در آن است.

مورد بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که مخاطبان شما در یک شبکه اجتماعی خاص، چگونه از آن استفاده می‌کنند؟ به دنبال کدام نوع محتوا می‌گردند؟

  • آمار رسانه های اجتماعی مختلف را بررسی کنید.

هنگامی که یک پلتفرم جدید در شبکه‌های اجتماعی ظاهر می‌شود، ضروری است آن را با سایر شبکه‌های اجتماعی موجود مقایسه کنید. اگرچه پیش‌بینی آینده ممکن نیست، اما یک روش برای ارزیابی قدرت رقابتی یک پلتفرم جدید، بررسی آمارهای آن است.

  • در راستای اهداف کلیدی کسب و کارتان حرکت کنید.

خود را بپرسید: کدام پلتفرم‌ها با اهداف تجاری شما همخوانی دارند؟ به عنوان نمونه، اگر یکی از اهداف شما افزایش آگاهی در مورد محصول یا خدمات جدید باشد، استفاده از ویدیو ممکن است مناسب باشد. بنابراین، بهتر است تمرکز خود را بر روی رسانه‌های اجتماعی که به محتوای ویدیویی تمرکز دارند، بیاورید.

جمع بندی

همان‌طور که در این مقاله ذکر شده است، با گسترش استفاده کاربران از شبکه‌های اجتماعی متنوع، کسب و کارهای مختلف نیازمند استفاده از انواع مختلف رسانه‌های اجتماعی هستند تا برای افزایش آگاهی از برند و دستیابی به اهداف بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ خود، از این شبکه‌ها بهره‌مند شوند. در این مقاله سعی شد، انواع شبکه‌های اجتماعی رایج، به ویژه در ایران، را به شما معرفی کنیم. همانطور که در این مقاله آورده شده است، برخی از این شبکه‌ها مانند اینستاگرام تقریباً برای هر نوع کسب و کاری اساسی می‌باشند، در حالی‌که برخی دیگر از این شبکه‌ها ممکن است بسته به حوزه فعالیت، متغیر باشند.

این مطلب از وبلاگ پارس سنتر برگرفته شده است 

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.